Leerlingen die leer- en/of andere problemen ondervinden
Onze visie op zorg
Onze school sluit zich volledig aan bij de zorgvisie van KVO. Het kind staat centraal binnen onze school, we proberen via Handelingsgericht werken zo goed mogelijk te voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. We stellen ons de vraag wat heeft dat kind, binnen die klas met die leerkracht nodig om zo maximaal mogelijk te kunnen presteren.
Wij willen onze zorgleerlingen niet benaderen vanuit de negatieve context maar we willen kijken naar de mogelijkheden/kansen van onze leerlingen. In de literatuur vinden we dat streven terug in termen als adaptief onderwijs, inclusief onderwijs, brede basiszorg enz.
De klassenleerkracht is uiteraard de spilfiguur maar het zorgbeleid is een zaak van het hele schoolteam. Het zorgbeleid neemt een belangrijke plaats in binnen ons onderwijsconcept.
1 Onderwijs met respect voor de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling
We geloven in de eigenheid van elk kind en jongere, ieder met eigen mogelijkheden, talenten en groeikansen. Die kiemkracht willen we optimaal kansen geven door zó met hen om te gaan dat hun positieve ingesteldheid wordt ontwikkeld en versterkt.
2 Ouders als partners in de zorg
We stimuleren de betrokkenheid van ouders en dit verhoogt de kans op welslagen van de zorgacties naar hun kinderen. Een goede afstemming rond de inbreng van de school en van de ouders is belangrijk.
3 Kwaliteitsvol onderwijs als basis voor optimale ontwikkeling van leerlingen
Elk lid van het schoolteam doet ertoe in de brede basiszorg die we aanbieden aan leerlingen. Hoe groter de deskundigheid hoe meer er optimale omstandigheden worden gecreëerd voor kwaliteitsvol onderwijs in een veilig schoolklimaat. Elk lid van het schoolteam neemt deze taak op in samenwerking met directie, zorgcoördinatoren, CLB, … Hij werkt dus als een teamspeler.
4 Een waaier aan zorgmaatregelen om iedere leerling maximale kansen te bieden
Ons onderwijs zet stappen om tegemoet te komen aan de mogelijkheden van elke leerling. Redelijke aanpassingen worden weloverwogen en in samenspraak met alle betrokkenen ingezet. Vanuit een positieve ingesteldheid gaat de aandacht in de eerste plaats naar de (groei)kansen van elke leerling.
5 Openstaan voor vernieuwing en professionalisering
Professionalisering verhoogt de deskundigheid van het schoolteam. De verworven competenties worden gedeeld. Nieuwe inzichten krijgen hierdoor vlotter ingang in de schoolwerking. Persoonlijke ontwikkelingsplannen en schooleigen prioriteiten sturen de professionalisering aan, zowel individueel als groepsgebonden.
6 Het zorgteam als ondersteuner
Het zorgteam biedt in samenwerking met het CLB en pedagogische begeleiding de nodige ondersteuning en coaching bij de pedagogische en/of didactische taak van het schoolteam binnen het kader van het zorgcontinuüm. Dit gebeurt via structurele en informele overlegmomenten.
7 Het leerlingendossier als werkinstrument.
Het leerlingendossier is de samenvatting van de schoolloopbaan van de leerling. Het bestaat uit een administratief en een pedagogisch luik. Het leerlingendossier bevat enkel relevante informatie en is een instrument om de continuïteit in de zorg te realiseren. Het team gaat op een respectvolle wijze met de gegevens uit het leerlingendossier om.
8 Een transparante en doelgerichte communicatie tussen alle betrokkenen
Overleg is cruciaal bij de zorg voor leerlingen. De communicatie tussen alle betrokkenen (collega’s, directie, CLB, ouders, leerlingen, externen) moet zowel via formele als informele kanalen constructief en efficiënt verlopen, rekening houdend met de vigerende regelgeving inzake privacy.
Rapportering van deze communicatie krijgt een plaats in het leerlingendossier
Leerlingen die leer- en/of andere problemen ondervinden, worden op deskundige wijze geholpen. De klasleerkracht zorgt voor de 1ste lijnshulp. Het zorgteam zorgt voor de noodzakelijk ondersteuning van de leerling en de leerkracht en dit in samenspraak met de ouders en eventueel externen (CLB, logo, kiné,…). Meer info kan u terugvinden op Vrij CLB Voor- en Noorderkempen | Vrij CLB Netwerk.
Jaarlijks worden er enkele formele oudercontacten gepland :
Nieuwe leerlingen : Voor de ouders van nieuwe leerlingen is er op het einde van de grote vakantie een eerste kennismakingsmoment om de school beter te leren kennen.
Klassikaal oudercontact : Tijdens de eerste volle week van september wordt er in elke klas een klassikaal oudercontact gepland. De klasleraar ontvangt dan alle ouders en geeft toelichting over alle aspecten van het schooljaar en de ouders krijgen de gelegenheid vragen te stellen. De leerlingen zijn hierbij niet aanwezig. Leerkrachten van het 4de en 6de leerjaar geven ook een woordje uitleg bij de komende meerdaagse reizen.
Individueel oudercontact : Op het einde van het eerste trimester en net voorde paasvakantie zijn er individuele oudercontacten. Bedoeling is dan dat er gesproken wordt over de schoolse vorderingen, de houding, het gedrag,… van de leerling. Indien nodig kunnen er nog meerdere individuele contacten gepland worden. De klasleraar zal u dan contacteren of u neem contact op met de leerkracht.
Rapporten
Aan de leerlingen van de lagere school wordt regelmatig een rapport meegegeven. Deze rapporten zijn vooral bedoeld om de ouders op de hoogte te brengen van de houding en de prestaties van hun kind. De ouders worden verzocht de resultaten én de attitudes nauwlettend te bekijken en met hun kinderen te bespreken. De leerkrachten zijn steeds bereid het rapport toe te lichten.
Ondersteuningsnetwerk VOKAN
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, werken wij samen met het ondersteuningsnetwerk VOKAN.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.